oblíbené

New York – město, které nikdy nespí

Přípravy vrcholí… 🙂

Již na začátku roku jsme uvažovali, kam bychom se společně rádi podívali a volba padla na symbol Spojených států – New York.

Letenky jsme kupovali asi s půl ročním předstihem za fajn cenu cca 12000,-. Samozřejmě se dají koupit i levnější, ale to už daleko víc záleží na náhodě.

Cesta

Odlétali jsme 21. srpna ve 12:40 přímým spojem na JFK. Let trval kolem 8 hodin a bylo to fakt příjemné. Hodně lidí nám říkalo, že to bude náročné letět tak dlouho, ale nám to vůbec nepřišlo. Zhruba každé dvě hodiny se podávalo pití a občerstvení, dostali jsme tedy oběd, večeři a ještě dvě svačiny. Prostě tolik, že jsem to ani nedokázala sníst. Společnost Delta, se kterou jsme letěli, je vážně třída, a to nejen svým profi přístupem, ale i úrovní letadla. Každé sedadlo má svou vlastní obrazovku, kde se můžete koukat na filmy, poslouchat hudbu nebo hrát hry a to i se spolucestujícími.

Do New Yorku jsme přiletěli chvilku po třetí odpoledne (je tam 6-ti hodinový posun). Zavazadla vyndali z letadla fakt rychle a i vstupní pohovor s americkým úředníkem byla spíše taková formalitka. Zeptal se nás akorát na to, jak dlouho se v USA zdržíme, co máme v plánu a sejmul otisky prstů.

Ubytování přes airbnb v Coroně

Z JFK se člověk nejjednodušeji dostane na metro prostřednictvím AirTrain. Nástupiště jsou na každém terminálu (my přiletěli na 4. terminál) a pak vystoupíte na Jamaica station, kde je přímo přestup na metro. Jednosměrná jízdenka na airtrain stojí 5 dolarů, ale musíte připočíst ještě poplatek 1 dolar za kartu.

Ubytování

Ubytování jsme zvolili poprvé přes airbnb a můžeme jedině doporučit! Bydleli jsme asi 10 minut pěšo od metra v naprosto klasickém americkém bytu a domu, tak jak ho známe z amerických filmů a seriálů, takže jsme byli nadšení! Do centra to trvalo asi 30-40 minut metrem, záleží kam až jsme jeli. Pokud byste někdo chtěli kontakt na našeho ubytovatele, moc rádi vám ho dáme. Pokoj byl sice malý, ale čistý a člověk v něm měl naprosté soukromí, zcela srovnatelné, jako bychom byli ubytováni v hotelu, za což jsme byli opravdu rádi, protože jsme se trochu báli, že hostitel bude až „moc přátelský“ a bude nám chtít vše ukázat, všude provést, ale naštěstí naprosto respektoval naše soukromí a vídali jsme se jen, když jsme o to všichni stáli. Navíc jsme každé ráno odcházeli krátce po sedmé ráno a vraceli kolem osmé večer, takže na přespání  to bylo ideál. Přímo u ubytování se nacházely i dva supermarkety a velké obchodní centrum. Tři noci nás vyšly na zhruba 5260,-, což je na NY víc než skvělá cena, ale o tom ještě později.

Typický americký činžák s venkovním schodištěm – prostě klasika

Po NY je nejpohodlnější pohybovat se metrem. I když si nejsem jistá, zda lze v této souvislosti použít slovo pohodlné, jelikož venku se v létě teplota pohybovala kolem příjemných 30 stupňů, ve vestibulu metra pak přesahovala 40-tky a když jsme nastoupili do klimatizovaného metra, zchladili jsme se na 20 stupňů. Tyto teplotní šoky nejsou nic příjemného, ale dá se to snadno vyřešit lehkým svetrem. Co mi přišlo však nejhorší je ta přehlednost metra a pak to, že nikde vám to neukazuje čas příjezdu následujícího metra, takže se vám může stát, že budete čekat jen pár minut, ale taky klidně 15, což už je na velkoměsto opravdu hodně, a co teprve když pak zjistíte, že jste nenastoupili do klasické linky, ale do té rychlejší, která nestaví na všech zastávkách. Není se však čemu divit, když newyorské metro patří k největším na světě a má celkem až 468 stanic, přes které se prohání 6200 vozů. Každopádně neomezená jízdenka na 7 dní vás vyjde na 32$ a lze ji použít i na autobusy, akorát ne na všechny, tak si to raději vždy předem ověřte.

Jídlo

Pohled z the Top of the Rock směrem na Central Park

Stravování se v USA je asi největší zlo. Ani už mě nepřekvapuje, že tam člověk hubené lidi příliš nepotká, když jejich nejlevnějším jídlem je McDonald’s. Pokud chcete zajít na klasické jídlo, připravte si 15$ a více za jednoho. Vzhledem k tomu, že tak velký rozpočet jsme neměli, snažili jsme se to vyřešit nákupy v supermarketech, kde se však projevila typická americká „velikost“. Ať už chtěl člověk koupit cokoliv, nabízeli to jen ve velkých baleních a celkově tam člověk nenašel to, na co je doma zvyklý, takže jsme celý týden jedli převážně jen donaty, muffiny, hamburgery, pringles a trochu toho ovoce, aby se neřeklo a neskutečně jsme se těšili na jídlo domů.

Rockefeller center a vyhlídka z the Top of the Rock

Naším prvním cílem bylo Rockefellerovo centrum a pohled na NY z vrchu. V NY jsou celkově 3 mrakodrapové vyhlídky – Empire State Building, který je určitě nejznámější, pak One World Trade Center, který je nejvyšší a nakonec právě Top of the Rock v Rockefellerově centrum, které podle našich srovnání nabízí nejúchvatnější pohled na „Velké jablko“. Je z něho totiž vidět nejen krásná budova Empire State Building, ale i pohled na Central Park. Vstupné pro jednoho (studentské ceny se bohužel neřeší) vyjde na  32$, ale opravdu to stojí zato!

Rockefeller center je vlastně takové „město ve městě,“ které nechal vybudovat v třicátých letech dvacátého století naftový miliardář J. D. Rockefeller mladší a je tvořeno čtrnácti mrakodrapy. Součástí je např.: Radio City Music Hall (koncertní sál, v době svého otevření v roce 1932 byl největším na světě), sídlo televize NBC nebo aukční síň Christie’s.

Times Square aneb v zajetí reklam

A co je ještě významné je to, že v samotném středu Rockefellerova centra se každoročně tyčí největší vánoční strom v New Yorku, který asi každý známe z amerických filmů, protože bez této 20 metrů vysoké jedle by snad ani nešlo natočit pořádný americký film odehrávající se v době Vánoc. My jsme ho ale bohužel o pár měsíců minuli.

Times Square

Jednoznačně nejznámější náměstí „města, které nikdy nespí“ je Times Square. Spíše než náměstí se hodí označení křižovatka, protože nebýt sedací plošiny, tak by si člověk ani nevšiml, že se jedná o náměstí. Trefně se mu proto přezdívá „Křižovatka světa.“

Je známé pro své typické světelné reklamy a ruch, který člověk může zažít jen v opravdovém velkoměstě (kam se hrabe Praha).

Největší obchodní dům na světě – projít ho celý se snad ani nedá

První dojem z návštěvy Times Square byl pro mě docela negativní, všude spousta lidí, hluk, rychle se měnící svítící reklamy, ale člověk se tady dokáže velmi rychle aklimatizovat a za chvíli vám to už nepřijde zas tak hrozné (pořád mi to přišlo a přijde hrozné, ale zas ne tolik). Každopádně je to obrovský zážitek zažít pravý ruch velkoměsta.

Největší obchodní dům na světě Macy’s

Macy’s je největším obchodním domem na světě. Je opravdu obrovský a projít ho celý je snad jen pro opravdové shopaholiky s bezlimitní kartou. Nám stačilo ho navštívit (je to zážitek) a počkali jsme si až pojedeme nakupovat do outletu, kde byly ceny zhruba poloviční.

Empire State Building

Jeden ze symbolů a poznávacích znamení NY je vysoký 443 metrů a pyšní se 102 poschodími. V době svého vzniku roku 1931 to byla největší budova světa.

Grand Central Station

Hala nádraží se oficiálně jmenuje Grand Central Terminal a jejím symbolem jsou tradiční hodiny. Jedná se o opravdu krásné nádraží, které se stalo též jedním ze symbolů NY. Najdeme tu množství restaurací, obchůdků a dokonce i obrovský Apple Store, kde jsme téměř koupili počítač.

Temple Emanu-El

Tato synagoga by měla být údajně největší na světě, pokud se nepočítá území Izraele a její název v překladu znamená „Bůh s námi“.

Central Park

One World Trade Center

Tento rozlehlý park zabírající plochu více než 340 ha byl vybudován již v sedmdesátých letech 19. století. Můžete se tu projet na loďkách (samozřejmě za poplatek), jít si jako každý druhý zaběhat, navštívit ZOO nebo si půjčit kolo.

Ground zero, One World Trade Center

Na místě, kde před 11. zářím 2001 stály výškové budovy Světového obchodního centra se dnes nachází památník The National September 11 Memorial & Museum, zkráceně 9/11 Memorial. Jde vlastně o dva „bazény,“ na jejichž dnu stále proudí voda. V bezprostřední blízkosti se nachází mrakodrap One World Trade Center, který by měl momentálně být čvrtou nejvyšší stavbou světa a úplně nejvyšší co se týče západní polokoule.

Wall Street, Stock Exchange

Tato ulice je neslavně známá díky největšímu burzovnímu krachu v dějinách, který se odehrál 24. října 1929 (v angličtině „černý čtvrtek,“ k nám důsledky krachu dorazily až v pátek, proto hovoříme o „černém pátku“).  Je bezesporu zajímavé procházet se ulicemi Světového finančního centra.

Socha Svobody

Socha svobody

Lístky na sochu Svobody jsme kupovali přes internet v předstihu, ale ani tak jsme se již kapacitně nedostali na prohlídku koruny a museli si koupit vstupenky pouze do podstavce a musím říct, že pokud se tam člověk nedostane, tak jako my, tak není čeho litovat, protože ten výškový rozdíl není nijak markantní a výhled je téměř identický, vždyť i pohled z ostrova byl téměř stejný jako z podstavce. Vstupné na podstavec, plavba lodí a prohlídka Ellis island vyjde na 18$ pro jednoho. Kromě krásného výhledu na NY se mi nejvíce líbilo muzeum sochy Svobody, které je fakt pěkně udělané a člověk si tam úplně uvědomí, jak důležitá vlastně svoboda je. Myslím si, že naše mladá generace tuto hodnotu ani nedokáže dostatečně ocenit a o to silnější zážitek to pro mě byl.

Známý pohled ze Sochy svobody

Loď vyplouvá z Battery parku a výhodou online nákupu vstupenek je to, že nemusíte stát žádnou frontu a jdete se přímo nalodit na trajekt. Předtím vás ještě čeká prohlídka podobná té na letišti.

Socha svobody byla vytvořena jako symbol politických ideálů USA, měří 46 metrů (podstavec 47 metrů) a váží 225 tun. Zajímavostí je, že původně měla socha Svobody vypadat úplně jinak a to vše a mnohem víc naleznete právě v tom muzeu.

Ellis island

Toto byl asi nejsilnější zážitek celého zájezdu!

Právě na tomto místě se nacházel průchozí tábor, kterým prošlo zhruba 12 milionů přistěhovalců. Byl v provozu od roku 1892 do roku 1954, dnes se v hlavní budově, která byla jako jediná doposud zrestaurována, nachází velmi povedené muzeum připomínající tuto dobu přistěhovalectví.

Hlavní místnost, kde stovky přistěhovalců čekali na konečný verdikt

Téměř každou hodinu (časy se nachází na tabuli v přízemí) se promítá v kinosále v prvním a druhém patře dokument o době přistěhovalectví, který určitě doporučujeme zhlédnout! Nejen, že je velmi poutavý, ale člověka úplně navnadí si celé muzeum projít a zastavit se téměř v každé místnosti. Ačkoliv obecně nepatříme k muzejním nadšencům, tady jsme dokázali strávit několik hodin a vůbec nám to nepřišlo.

Můžete navštívit hlavní místnost, kde přistěhovalci každý den čekali, zda jim bude povolen vstup do jejich „země zaslíbené“ nebo budou posláni zpět, dále se tu nachází vitríny jednotlivých rodin, které se přistěhovaly a muzeu věnovaly dokumenty nebo předměty z této doby a také si tu můžete poslechnout množství autentických příběhů přistěhovalců.

Obzvlášť jeden mi utkvěl v paměti. Do  USA emigroval nejdříve tatínek rodiny, až našetřil dostatek peněz, poslal je manželce, aby dorazila i s dětmi. Plavbu, která mohla trvat 7 dní až měsíc, všichni přežili, ale dcera nebyla vpuštěna do USA, protože jí byl diagnostikován trachom (infekční onemocnění oka). Matce bylo dáno na výběr – buďto se všichni vrátí zpět do Evropy nebo bude ona se synem vpuštěna, ale pětiletá dcera bude odeslána zpět sama. Matka si vybrala, aby odeslali dceru samotnou zpět a jí se synem vpustili do USA….

Brooklynský most

Vzhledem k tomu množství přistěhovalců se odhaduje, že téměř 40 procent současných Američanů může vysledovat alespoň jednoho svého předka, který zanechal stopu na Ellis Islandu. Pro takové a samozřejmě i pro Evropany je tu možnost za poplatek si nechat na místě vystopovat svého předka, který branami Ellis island prošel.

Brooklynský most je prvním mostem, který spojil Manhattan s tehdy ještě samostatným městem Brooklyn a procházka po něm patří mezi naprosté nutnosti v NY. Konstrukce je označována jako osmý div světa a návštěvníkům se tu naskýtá opravdu krásné panorama Manhattanu. Prý byl taky prvním mostem, který k osvětlení začal využívat elektřiny. My jsme ho prošli tam i zpět a celé vám to nezabere více jak hodinu pohodové chůze.

High Line

The High Line – obyčejný park v neobyčejném prostředí

High line park je zelenou pěší oázou uprostřed města mrakodrapů, který vznikl přetvořením nadzemky, která přestala být využívána. Ačkoliv se jedná o pro nás „běžný“ park, jeho krása tkví jednak v tom, že se nachází nad úrovní ulic a můžete z výšky sledovat dění v ulicích, ale hlavně v tom, že po celodenním chození uprostřed staveb ho určitě oceníte více než parky u nás. Z této atrakce se pomalu stává další „must-see“ v NY.

Nákupy

Nákupy nesmí chybět!

Co určitě doporučujeme na 100% jsou nákupy v NY! Tedy ne přesně v NY, protože tam se ceny pohybují téměř jako u nás, ale za návštěvu stojí outlety. My jsme si vybrali Jersey Gardens, kam se dá pohodlně dopravit z Port Authority Bus Terminal. Zpáteční jízdenka pro jednoho nás vyšla na 14$ a cesta trvalo zhruba 40 minut. Při vstupu nezapomeňte na informacích předložit váš pas, na jehož základě vám dají knížečku plnou slevových kupónů, se kterou je nakupování ještě levnější a hlavně zábavnější, protože člověk neustále počítá a počítá…A o tom, že se tam opravdu vyplatí jet, svědčí to množství tašek, které jsme odtama odvezli a rekordní čas, který jsme tam strávili – přes 8 hodin. Jediné, co nás teď trochu mrzí, že jsme toho nenakoupili ještě víc! Nakupování v NY se opravdu vyplatí..